Ett grundläggande verktyg för företagsbesiktning är informationslistan (checklistan, frågelistan, dokumentlistan).
Listan används för att samla in information som är det andra steget i en företagsbesiktning. Informationslistan är ett dokument med många funktioner: den fungerar som minneslista, mötesagenda, intervjuguide, plocklista för dokumentation, informationsstruktur för datarum, rapportmall med mera.
Nedan finns informationslistor för kommersiell, finansiell och legal besiktning. Tillsammans omfattar de samtliga delområden som normalt behöver granskas i en sedvanlig företagsbesiktning. Informationslistor ska anpassas till affären och företaget.
Kommersiell företagsbesiktning
Informationslistan är 14 sidor och grupperad i 6 delområden. Uppdaterad 2019. Beställ.
Finansiell företagsbesiktning
Informationslistan är 10 sidor och grupperad i 8 delområden. Uppdaterad 2019. Beställ.
Legal företagsbesiktning
Informationslistan är 8 sidor och grupperad i 12 delområden. Uppdaterad 2019. Beställ.