Ett grundläggande verktyg för företagsbesiktning är informationslistan (checklistan, frågelistan, dokumentlistan).
Listan används för informationsinsamling som är det andra steget i en företagsbesiktning. Informationslistan är ett dokument med många funktioner: den fungerar som minneslista, mötesagenda, intervjuguide, plocklista för dokumentation, informationsstruktur för datarum, rapportmall med mera.
Nedan finns listor för kommersiell, finansiell och legal besiktning. Tillsammans omfattar de samtliga 26 delområden som behöver granskas i en sedvanlig företagsbesiktning. Listorna ska alltid anpassas till affären och företaget.
Kommersiell företagsbesiktning
Informationslistan är 14 sidor och grupperad i 6 delområden för besiktning. Beställ här.
Finansiell företagsbesiktning
Informationslistan är 10 sidor och grupperad i 8 delområden för besiktning. Beställ här.
Legal företagsbesiktning
Informationslistan är 8 sidor och grupperad i 12 delområden för besiktning. Beställ här.